A fékrendszer az autó egyik legfontosabb biztonsági eleme. Mégis sokan hajlamosak halogatni a karbantartását, pedig a fékek állapota életet menthet.

Ezekre figyelj: furcsa hangok, rezgés, hosszabb fékút

Ha fékezéskor sípoló, csikorgó hangot hallasz, vagy a pedál remeg, az azonnali figyelmeztetés lehet. A hosszabb fékút, bizonytalan fékhatás is azt jelzi, hogy valami nincs rendben, lehet kopott fékbetét, hibás féktárcsa vagy levegő a fékrendszerben.

Fékfolyadék csere

A fékfolyadék állapota szintén kritikus. Az évek alatt magába szívja a nedvességet, ami csökkenti a fékhatást és akár forráspont-csökkenéshez vezethet. A gyártók általában 2 évente javasolják a cseréjét, még ha nem is tűnik sürgősnek, ez kulcsfontosságú.

Mikor érdemes szervizbe menni?
– Ha bármilyen szokatlan zaj, vibráció jelentkezik
– Ha a fékpedál szivacsos érzést kelt lenyomáskor
– Ha az autó kipördül fékezéskor
– Ha a fékhatás gyengül

Ha bármilyen szokatlan zajt hallunk fékezés közben, például csikorgást vagy fémes surrogást, az gyakran arra utal, hogy a fékbetétek elhasználódtak, esetleg már a fémtalpukkal érintkeznek a féktárcsával, ami nemcsak a fékhatást rontja, hanem komoly károkat is okozhat a rendszerben.

A vibráló fékpedál vagy kormány, illetve az, ha fékezéskor az autó enyhén oldalra húz, szintén arra utalhat, hogy a féktárcsák egyenetlenül kopnak vagy deformálódtak. A szivacsos fékpedál érzete arra utalhat, hogy levegő került a fékfolyadékba, vagy maga a folyadék elöregedett, elvesztette megfelelő nyomásközvetítő képességét. Erre azért is érdemes kiemelten figyelni, mert az ABS kocka javítás gyorsan megoldhatja a problémát, ha az abscenter.hu oldalt keressük fel.

Ha fékezéskor úgy érezzük, hogy az autó lassabban áll meg, vagy a fékút hosszabb lett, mint korábban, az a fékhatás csökkenésének egyértelmű jele, lehet az ok kopott alkatrész, elöregedett folyadék, esetleg rosszul működő fékmunkahenger vagy elakadt féknyereg. Mindezek miatt fontos, hogy már az első gyanús jel esetén szakemberhez forduljunk, mert a fékrendszer hibái nemcsak drágább javításhoz vezethetnek, ha halogatjuk őket, hanem súlyos baleseti kockázatot is jelentenek, különösen vészhelyzetben, amikor a másodperc töredékein múlik minden.

A jó fék alapfeltétel. Egy rutinvizsgálat vagy időszakos karbantartás töredékébe kerül egy baleset következményeinek, ezért ne halogassuk.